Papír alapú gépjárművezetői alkalmassági kiadásának esetei

Papír alapú gépjárművezetői alkalmassági kiadásának esetei

A gépjárművezetői alkalmassági vizsgálatról szóló igazolást az EESZT-n keresztül elektronikusan kell továbbítani a Belügyminisztérium rendszerébe. Vannak azonban kivételek.

Típusok

A rendszerbe elektronikus úton csak

  • az első vezetői engedélyhez
  • a meghosszabbításhoz
  • a kategória bővítéshez

kiadott alkalmassági vizsgálatok tölthetők fel.

Más kategóriák esetén, vagy ha honosítás illetve  okmány pótlása miatt szükséges az alkalmassági igazolás, akkor a dokumentumot papír alapon kell kiállítani.

Útlevéllel történő azonosítás

A rendszer nyolc karakternél rövidebb útlevélszámot nem fogad be. Ennek az az oka, hogy a magyar útlevelek száma két betűből  és hét számjegyből áll. A személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (SZL) ez alapján azonosítható az érintett. Amennyiben külföldi az útlevél, úgy annak automatikus ellenőrzése közhiteles nyilvántartásból nem lehetséges. Ilyen esetekben is papír alapon kell az alkalmassági igazolást kiállítani.

Korlátozások

Amennyiben a háziorvos vagy az üzemorvos az érintett személyt csak bizonyos korlátozásokkal tartja alkalmasnak a járművezetésre, akkor a vélemény kiállításakor azt jelölnie kell és fel kell tölteni a központi nyilvántartásba. Erre a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 8. sz. mellékletében felsorolt kódok használhatók csak. A NetDoktorban a felhasználó jogosultságával használható kódok zöld színnel kiemelve jelennek meg. Amennyiben a felsorolás nem tartalmaz olyan korlátozás kódot, ami megfelelő és a beküldést megengedi úgy papír alapú igazolást kell kiadni.

Ellenőrzési hibák

Ha a beküldeni kívánt adatokban a rendszer az ellenőrzés során hibát talál, akkor arról visszajelzést küld az igazolás feltöltőjének. Ezért minden esetben meg kell várni a folyamat végét, vagyis azt, amikor az igazolás státusza „Renderelt” állapotról „Kézbesített” állapotra vált.   

Ezt követően van lehetőség megtekinteni a visszaigazolást, amely egy két oldalas dokumentum. Amennyiben sikertelen a feldolgozás, akkor a visszaigazolás első oldalán szerepel egy hiba lista. Ha a felhasználó a hibaüzenet alapján megtalálja, hogy mely adatokban van eltérés, és javítani tudja, akkor lehetőség van új igazolást felküldeni. A probléma általában abból adódik, hogy a páciens medikai szoftverben tárolt törzsadatai nem egyeznek az SZL által nyilvántartott adatokkal. Ezért célszerű a jogosítvány érvényességi igazolás kiállítását először a páciens törzsadatainak ellenőrzésével kezdeni. Érdemes a személyazonosító okmányt elkérni a pácienstől, és a név- és születési adatokat karakterpontosan lemásolni róla.

Gyakori hibák: a születési név rögzítése a férfiaknál is kötelező, a második keresztnév az anyja neve mezőben is kötelező, a születési hely megadásakor a személyi okmányon szereplő teljes adat kötelező, a születési ország megadása is kötelező.

A rendszer a lakcím adatokat nem használja személyazonosításra, így az abban lévő esetleges eltérés nem akadálya az alkalmassági véleményt tartalmazó adatcsomag BM általi befogadásának.

Amire érdemes odafigyelni, hogy lejárt érvényességű okmánnyal az azonosítás nem lehetséges.

Amennyiben javítást követően sem lesz sikeres a feldolgozás, akkor ki kell nyomtatni a visszaigazolást (elegendő a második oldalt), és ezzel az okmány irodába vagy kormányablakba kell irányítani a pácienst, mivel ez esetben az otthoni ügyintézésre nincs lehetőség.

A nyomtatás menete

Amennyiben papír alapon kell az alkalmassági igazolást kiadni, elegendő a második oldalt kinyomtatni. A nyomtatás menete a következő:

Amennyiben Önnek is szüksége lenne egy a napi feladatok ellátását hatékonyan támogató medikai szoftverre, akkor vegye fel velünk a kapcsolatot!

További Blog

Váltson NetDoktorra!

Kérje kötelezettségmentes, ingyenes bemutatónkat.
Maximális támogatással!