Az eddig folyamatosan hosszabbított veszélyhelyzet alatt lejárt érvényességű okmányokat legkésőbb 2022. júliusáig mindenkinek meg kell újítania. Az év elején hatályát veszítette az az okmányokról és ügyintézésről szóló kormányrendelet, amely szerint a veszélyhelyzet után 60 napig érvényesek a papírok. A Belügyminisztérium adatai alapján a veszélyhelyzet alatt sokan éltek a lehetőséggel, és nem hosszabbították meg a lejárt dokumentumok érvényességét.
A személyi igazolvány, de különösen a vezetői engedély esetében nem igazán pótolták a lejárt okmányokat az emberek.Számítások szerint 350 ezer személyi igazolvány és 280 ezer vezetői engedély cseréje maradhatott el ez idő alatt, így most közelítőleg 630 ezer okmányt kell lecserélni.
A fővárosban több hétre előre lehet már csak időpontot foglalni személyi igazolvány megújítására a kormányablakoknál. Viszonyításképpen néhány hete még 7-10 nap volt az átlagos várakozási idő.
A veszélyhelyzet alatt a kormányablakok ügyfélszolgálatain korlátozták az ügyintézésre érkezők számát, illetve az ügyek többségének intézése csak időpontfoglalással volt lehetséges. Ez a korlátozás megszűnt, viszont aki időpont nélkül keresi fel a hivatalt, az hosszas sorban állásra számíthat.
Az eSzemályik esetén előforduló microchip hibák sok esetben jelentenek problémát az EESZT-be való bejelentkezés során. A kormányablakok túlterheltsége miatt a hibás személyik most hosszú hetekre képesek fennakadást okozni a betegellátásban. Ezt megelőzendő ismét szeretnénk felhívni a figyelmüket az EESZT mobilTokenes alkalmazására, ami az eSzemélyis azonosítás alternatívája. A mobilTokenes belépés biztosítani tudja a kártyaolvasóval történő bejelentkezéssel azonos funkcionalitást (e-recept, beutaló, szakorvosi javaslat, ambuláns lap, stb…).
Az EESZT mobilToken egy mobil eszközre telepíthető azonosító kód generáló alkalmazás, amely az EESZT bejelentkezéshez egy egyszeri, és egyedi PIN kódot állít elő, és alkalmas az EESZT felhasználók azonosítására. Ilyen és ehhez hasonló megoldásokkal az online banki szolgáltatások használata során már többünk is találkozott.
Nem kell a két megoldás között választani. A kártyaolvasóval történő bejelentkezés is megmaradhat a mobilToken mellett. Viszont ha a kártyaolvasó, vagy az eSzemélyi microchipje meghibásodik, akkor a mobilTokennel továbbra is be tudnak lépni az EESZT-be.
Az EESZT mobilToken ingyenesen letölthető a Google Play (android) és az AppleSore (iOS – iPhone) ) on-line áruházakból.
FONTOS: Akár androdidos telefonra, akár iPonra kívánja letölteni az alkalmazást, fontos, hogy az eSzemélyi és a kártyaolvasó is rendelkezésre álljon és működjön. A regisztrációs folyamatnál mind a mobil készülék, mind pedig a felhasználó azonosítására szükség van. A regisztráció az EESZT Ágazati Portálon keresztül elérhető webes felületen valósul meg eSzemélyivel történő hitelesítést követően. Vagyis, ha az eSzemélyivel történő bejelentkezés akár a chip, akár a a kártyaolvasó hibája miatt nem működik, akkor már a mobilTokent sem fogja tudni leregisztrálni.
FONTOS: Egy személy csak egy készülékre tudja telepíteni az alkalmazást. Ha időközben újabb készülékre váltott, akkor a korábbit az Ágazati Portálon törölni kell, mert csak ezt követően lehetséges az új készüléket beregisztrálni a rendszerbe.